Sergi Rehberi;Rönesans’ın üç ağır topu İstanbul’da ”THE GREAT MASTERS” sergisi

Uğur  Yılmazer

16.yüzyıl İtalyasının üç önemli sanatçısı Michelangelo, Leonardo,Raphael Rönesans serüveninin kahramanları İstanbul’da buluştu. Vestel ana sponsorluğunda, İtalyan kuratörler Alessandro Vezzosi ve Francesco Buranelli tarafından ,Arter Tasarım ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi işbirliği ile MSGSÜ Tophane‐i Amire Kültür ve Sanat Merkezi, Beş Kubbe Salonu’nda gerçekleşecek sergi Türkiye’de  hayata geçirilecek ilk interaktif (etkileşimci) sergi olma özelliğinede sahip.

Girişte sizi Giancarlo Bontempi karşılar ve verdiği  kısa bilgilerle sergiyi gezerken size eşlik edecektir.Ve buradan medya odasına geçerek ressamlar hakkında üç dakikalık  1*kısa tanıtım  filmi ile genel bilgi sunulur. Tabiki  bu bölümü  geçtikten sonra bilgi ekranlarından  Rönesans dönemi  sosyal sınıflar, heykel,resim ve mimari alanında göz gezdirmek mümkün. Kısacası 16.yüzyıl İtalyası hakkında  genel bilgilere sahip oluyorsunuz.

Özellikle sergiyi gezerken ağırlıkla Leonardo Da Vinci eserlerinin, icat maketlerinin fazla yer kapladığını görüceksiniz .Bu da Alessandro Vezzosi ‘nin bir Da Vinci uzamanı olmasından kaynaklanıyor.Ayrıca  Leonardo’nun doğruğu kasabadaki ‘Museo Ideale Leonardo DaVinci’ müzesinin’ kurucusudur.

Leonardo’nun en çok dikkat çeken projesi 2* Haliç köprüsü oluyor.Bu proje hakında hazırlanmış belgeseli izlemek de mümkün.

Serginin eğlenceli kısmı eserleri  bilgi ekranlarında yüksek çözünürlükte incelemene olanak sağlaması.Leonardo’nun Vitrivius insanı üzerinden anatomi,altın oran  hakkında bilgi alabiliyorsunuz .Bir anlamda Vitrivius insanı ile Leonardo Rönesans mimarlarına yol gösterir.İnsan vücudu ile kozmos arası bağlantı kurarak bunu yapıyor.Ve duvara yerleştirilen Vitrivius ölçüm grafiğinden kendi ölçümlerinizi karşılaştırabilirsiniz. Ayrıca Leonardo’nun 3* Son Akşam yemeği  freskini hem oturup izleyebilirsiniz hemde freski yakından inceleyerek havariler hakkında bilgi edinebilirsiniz.  Sanat yapıtlarının yanında birçok bilimsel çalışmaları ve projeleri var. Sergide Leonardo’nun defterlerini karıştırmak mümkün detaylı çizimlerini görebiliyoruz.

Michalangelo’nun  4*Sistine Şapeli’nin tonoz kısmına 9 bölüm halinde yaptığı freskleri de ayrıntılı bir biçimde incelemek mümkün.Ve bunu Sistine şapeli freskleriyle dekore edilmiş bir ortamda yapmak daha eğitici oluyor.Michelangelo’nun Davut heykelide serginin mekezinde yer alıyor.İlk aklıma gelen tabiki bunu nasıl içeri soktukları sorusu oldu.Yaklaşık beş metre boyutundadır.

Rapheal Atina okulu  eserinde ise Platon,Aristo ,Michelangelo(düşünen figür),Pisagor,İbni rüşd ,Rapheal (İzliyiciye bakan figür) olarak bir çok sanatçı düşünür bir aradadır.

Rapheal Leonardo veMichelangelo’nun etkisinde kalmış bir sanatçı olarak karşımıza çıkar.Michelangelo ve Leonarda  analaşamazlar Leonardo resim heykelden üstündür der.Michelangeloda ona atların ressamı der.Böyle bir atışma söz konusu olsada aşikar olan birbirlerinin başarılarını tetiklediğidir.

Ek olarak sergide Osmanlı minyatürlerinden ve mimarisinden örneklerede yer verilmiş.

*Notlar

1*Film girişinde de Işık hızında zaman yolculuğu yapılacağndan bahsedildiği için söylüyorum gerçekten ışık hızı sanatçılar hakkında  hiç bir bilgi edinilemiyor .Sadece sergiye ısındırılmak istenmiş.Bu durum her hafta Cumartesi günü saat 20.00′da National Geographic Channel’ın katkılarıyla Tophane-i    Amire açık hava sinema alanında dönemle ve 3 büyük ustayla ilgili ücretsiz belgesel gösterimleri  ile telafi edilmiş.

2*Leonardo’nun bu freskinde Yahuda dikkat çeker.Yahuda için model bulmada çok zorlanmamıştır.Şöyle ki bu freskin yapım aşaması uzun sürer baş rahip merak ederek Leonardo’yu gözetlemeye başlar.Leonardo gelip freske uzun uzun bakar ,ara sıra da boyar gider.Baş rahip bu durumu şikayet eder. Leonardo Yahuda için model aradığını söyler.Fakat bulduğunu belirterek baş rahibi model alarak bitirir.

3 *Bu şekilde hayata geçirilen küçük bir köprü Norveç’te Aas yakınında inşa edildi .Zamanında II.Beyazıt’a sunulan bu projenin  hayata geçirilmesi  gündemde fakat 2006 yılından itibaren … Siz düşünün işte… Ama yapılırsada 16.yüzyılda ki Leonardo projesinin turizm bakımından İstanbula getirisi düşünmek lazım…

4*1508-12  yılları arası tek başına çalışarak tamamlar genelde Tevrattan alınmış sahnelere yer verilmiş.

Sergi eleştirisi

Eserlerin ait olduğu dönem hakında bilgi vermesinin yanında serginin görsel algı konusunda eğitici bir yaklaşımı var.Çeşitli örnekler üzerinden perspektif bilgisi sunuyor.Eserlerin seçiminde bu konuya uygun.Siyah dekorlar içinde düzenlenen bölümler de eserlerin yoğunluğu dengeli bir biçimde dağıtılmış.Hem dinlenip hem eserleri inceleyip bilgi alabileceğiniz şekilde çeeşitli mola alanları oluşturulmuş.Vitrin ve sergileme alanları  ve dolaşım alanlarının aydınlığı amaca uygun.

Serginin en önemli özelliği de video ,film ve interaktif sistemlerle desteklenmesidir.Bilgi panoları yerine interaktif bir sistemin kullanılması ayrıca bir eseri bir çok kişinin aynı anda bilgi alabilmesini sağlıyor.

Bir de öneri Madem bu kadar dahil olunuyorsa sergiye ziyaretçilerinde katkıda bulunabileceği ek bilgiler dahil edebileceği  interaktif bir sistem oluşturulabilir.

u.y

Reklamlar

Sergi Rehberi;Rönesans’ın üç ağır topu İstanbul’da ”THE GREAT MASTERS” sergisi” için bir yanıt

Bir Yanıt bırak

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s