.
Argo konusunu gerçek olaylardan aldığını ilan ederek ciddi bir iddiayla ve çarpıcı konsolosluk saldırı sahnesiyle başlıyor. Film en baştan İran Şah’ını zorba, hırsız, özenti ilan ediyor ve Amerika’daki Şah’ı idam etmek için Amerikalıları rehin alan İranlıları da baş 01_argo_ipadedilemez, anlayışsız, saldırgan bir halk olarak gösteriyor. Hem Şah’ın hem de halkın durup dururken başlarına bela olmuş gibi gösterilmesine zaten kamuoyu alışalı çok oluyor. Çünkü Ortadoğu liderleri ve halklarının dünyanın başına ve en çok da Amerika’ya problem çıkarttıklarına inandırma kampanyaları her ne kadar dünya halklarının vicdanlarında yaralar açsa da mesaj bombardımanı her mecrada devam ediyor.

İran’da rehin kalmış Amerikalıları kurtarmak için yapılan zeki, incelikli ve fedakar planların baş döndürmesi için her ayrıntı düşünülerek seyirciyi hayran bırakmak hedefleniyor. Tüm imkanlar ve hayal gücü zorlanılarak aklın, teknolojinin ve uygarlığın üstünlüğü ispatlanıyor adeta. Bir kez daha her seferinde olduğu gibi Ortadoğu ilkel, vahşi, saldırgan ve tehlikeli ilan ediliyor yine yeniden. Öteki’ye atfedilen ne varsa tazeleniyor böylece. Geleceğin Clint Eastwood’u ilan edilen Ben Affleck yönetimi ve oyunculuğu ise neredeyse tam not alıyor sinema dünyasından. Konuyu işleyiş ve verdiği mesaj açısından herhangi bir yenilik hissedilmese de detaylar üzerindeki mükemmel uyum ve dengeli temposu Affleck’i takdir etmek için fazlasıyla yetiyor. Çünkü 1980’li yılların esaslı atmosferi Hollywood’un her zaman göz boyayan gücüyle gerçekçiliğin bile ötesine geçmeyi yine başarıyor.

İşin içine uzay filmleri büyük ciddiyetle katılıyor, fantezi filmleriyle neşelendirilip soslandırılıyor ve tüm bunlar gerçekçi sekansların içine yedirilip nüfus ediliyor. Yapılan göndermeler, kes yapıştır kolajlar yine de bütünü bozmadığı gibi realiteye hizmet ettiriliyor. İşte bu yüzden de galiba film bir kez daha başarılı sayılmayı hakkıyla hak ediyor. Film yapma süreç ve arka planı tüm prosedürünün sıkıntılarını da beraberinde yan konu olarak anlatırken anlamından azalmıyor.

Yani bir yandan ana konu ilmek ilmek işlenirken diğer yandan sinema dünyasının yalanlı, renkli, zorlu ve yaratıcı amansız yarışı esprili bir dille ortaya konuyor. Herhangi bir eleştirel bakış açısı yerine daha çok sinemanın çetin dünyasına saygı duruşu niteliğinde bir bakış sunuluyor. Sinema yapmanın sıkıntıları konuya eğlenceli bir hafiflik katarken rehineleri kurtarmak gibi gerilimli mesele renklendirilerek anlatı sıkıcılıktan kurtarılıyor.

Bir anlamda Hollywood bilim-kurgu filmlerinin gücüne methiye değerinde tuhaf bir çareyle rehineleri kurtarmak planlanıyor. Barbar, vahşi, hırsız ve ilkel ‘öteki’lerden vatandaşlarını kurtarma ilacı Hollywood’un bilim-kurgu kurmacasıyla planlanıyor. Hem Hollywood’un gücü göklere çıkarılıyor, hem de ‘öteki’nin akıl ve hayal gücü yerin dibine geçiriliyor. Bir taşla birkaç taş birden vurarak gerçekten de mükemmel kurgu, tempo, balans, kostüm ve oyunculuklarla Ben Affleck kariyerine altın bir basamak inşa ediyor.
Argo klasik Hollywood yapımı bir filmin kusursuz olduğunda şaşırtmayı, heyecanlandırmayı, gerilimi kesin vaat eden örneklerinden biri. Hatta bu yılın en iyilerinden biri olduğunu iddia edenler çoğunlukta. Seçim sizin…

.

Şenay Tanrıvermiş 

Reklamlar